bip logo pomn1 grad

ePUAP www

Zakaz spalania odpadów na nieruchomości i w piecach domowych

Utworzono: 10 listopad 2016
Odsłony: 1303

Wójt Gminy Lubartów przypomina wszystkim mieszkańcom gminy Lubartów, iż na terenie Rzeczypospolitej Polskiej obowiązuje ustawowy zakaz spalania odpadów na terenie nieruchomości oraz w piecach domowych.

NIE WOLNO SPALAĆ:

  • wszelkich przedmiotów z tworzyw sztucznych, butelek, pojemników, toreb foliowych,
  • zużytych opon i innych odpadów z gumy,
  • odzieży, obuwia,
  • elementów drewnianych pokrytych lakierem lub impregnowanych,
  • sztucznej skóry,
  • opakowań po farbach, lakierach,
  • opakowań po rozpuszczalnikach czy środkach ochrony roślin,
  • papieru bielonego związkami chloru z nadrukiem farb kolorowych.

 CZYM GROZI SPALANIE ODPADÓW:

  • pyły z metalami ciężkimi – powodują zagrożenie białaczką,
  • tlenki azotu – podrażniają i uszkadzają płuca,
  • tlenek węgla – wiąże czerwone ciałka krwi, utrudnia transport tlenu w organizmie,
  • dwutlenek siarki – powoduje trudności w oddychaniu,
  • chlorowodór – tworzy z parą wodną kwas solny (silnie żrący),
  • cyjanowodór – tworzy z parą wodną kwas pruski – blokuje nieodwracalnie oddychanie tkankowe,
  • dioksyny i furany – powodują nowotwory wątroby i płuc, uszkadzają płody i strukturę kodu genetycznego oraz mają działanie alergiczne.

Spalając odpady łamiemy prawo, szkodzimy środowisku, sąsiadom i sobie.

PIEC DOMOWY NIE JEST PRZEZNACZONY DO SPALANIA ODPADÓW!

Regulacje prawne:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21) – art. 191 – kto termicznie przekształca odpady poza spalarnią odpadów lub współspalarnią odpadów podlega karze aresztu (do 30 dni) albo grzywny (do 5 tys. zł) Kodeks Karny ( Dz. U. z 1997 r. Nr 88, poz. 553 z późn. zmianami) – art. 225 § 1 – kto osobie uprawnionej do przeprowadzenia kontroli w zakresie ochrony środowiska  lub osobie przybranej jej do pomocy udaremnia lub utrudnia wykonanie czynności służbowej, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 1399 z późn. zm.) - art. 5 ust. 1 (pkt 1) - właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, (pkt.3b) pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami odrębnymi, - art. 10 ust. 2 – kto nie wykonuje obowiązków wymienionych w art. 5 ust. 1 podlega karze grzywny.